דפים

יום חמישי, 31 במרץ 2016

ר' מאיר יהודה ליב משכיל לאיתן

ר' מאיר יהודה ליב משכיל לאיתן
ר' מאיר יהודה ליב משכיל לאיתן זצוק"ל הי"ד

ר' מאיר יהודה ליב משכיל לאיתן הי"ד
(עשר שנים להרצחו)

בר אבהן, מגזע רש"י, בעל של"ה, ר' ישראל בעל "אור ישראל" אב"ד שקלוב. אביו - אב"ד סמילביץ-חסלביץ-סטויפץ, שדמותו המופלאה הועלתה במכחולו של שז"ר. דודיו זקניו - ר' נפתלי משכיל לאיתן מהדיר "סדר הדורות" ור' משה ניסן אב"ד שומיאץ בעל "חקרי הלכות". סבו - הגאון ר' אברהם ממינסק בעל "משכיל לאיתן", "באר אברהם", "נחל איתן" ועוד. כולם - חובבי ציון.

בימי בחרותו - בישיבה - עילוי, חריף, בקי, בעל זכרון, ירא שמים, מחבב חכמים. ונהירין לו שבילי העולם ועניני המדיניות. את שפת המדינה ידע על בוריה.


נפתלי משכיל לאיתן מברך את בן אחיו לרגל חתונת בנו
מודעה בעיתון "המליץ", 3 יולי 1893, י"ט תמוז תרנ"ג
"ברכתי תעלה לראש בן אחי הרב הגאון מו"ה אברהם יצחק נ"י משכיל לאיתן אב-בית-דין קהילת חסלאוויטש ליום חתונת בנו מו"ה מאיר יהודה ליב, עם-בת-גילו חיה שרה בהה"ג אריה ליב שפטל, י"ג תמוז, בתחנה אוניעצא, ואברך את הזבד, ובבואי ליפו אשא קדש א' רובל-כסף לטובת הפועלים בארץ הקדש. מינסק. נפתלי משכיל לאיתן."

מוסמך היה להוראה וראוי לשבת על כס הרבנות - ברם סירב ועסק במסחר והצליח. מושבו היה בנובוזיבקוב, בה כיהנו ברבנות תחילה, הרב א. חן ואח"כ - הרב ש.י. זווין. אחוזה היתה לו בסמוך לעיר, בה גר ברחבות עם משפחתו וה' ברך אותו בשנים עשר בנים, והוא מסר את נפשו על חינוכם.

לאחר המהפכה קרהו אסון מחריד: אשתו ומחצית בניו נהרגו על ידי שודדים-פורעים.

ברם מרצו התוסס ובטחונו בה' לא נפגעו. נשא אשה בשניה והמשיך במציאות הסובייטית לשמור על ביתו שלא יפגעו בו פגעי הזמן. לוחם את מלחמת התורה, מתסיס את הרבנים ואת החרדים לא להכנע לגזרות על הדת וביחוד לגזירות על החינוך הנאמן. מוכן בכל עת למסירות נפש.

בתרצ"ד עמד לעלות לארץ, ברם בגלל בנו בן 17 עוכבה עלייתו ובגינו נשאר. עם בוא הנאצים לרוסיה השיגוהו בקורסק ושם נהרג לפני 10 שנים על קידוש השם, כשהוא מתקרב לגבורות.

עלול היה להעשיר את הספרות התורנית מפרי עטו. חלם על כתיבת שני ספרים: א) ספר יחוס משפחת משכיל לאיתן, ב) דרך היסורים של יהודי רוסיה הסובייטית.

ועדיין לא הגיעה העת לפרט את כל פעליו למען התורה והיראה ברוסיה הסובייטית...

אחד מבניו* הצליח להימלט מרוסיה לאחר המלחמה האחרונה והוא וביתו עלו ארצה.

ר' ליב משכיל לאיתן מנובוזיבקוב היה מן השרידים האחרונים של גדולי תורה ויראה, מקדשי שם שמים בחייהם ובמותם על אדמת רוסיה הסובייטית. הי"ד!
ג. ברכיהו

(הכותב הוא ר' צבי גרשון הרכבי ז"ל - נלב"ע בשנת תשל"ט - תחת הכינוי "ג. ברכיה")

*הוא ר' אליעזר משכיל לאיתן ז"ל שנלב"ע ביום כ"ז סיון תשמ"א. בנו ונכדיו יבלח"א כאן בארה"ק. אחד הנכדים הוא ר' אברהם יצחק (אבי) משכיל לאיתן נ"י מן הישוב ביתר עילית.

אבי (אברהם יצחק) משכיל לאיתן
אבי משכיל לאיתן


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה