דפים

יום רביעי, 11 בנובמבר 2015

ניסן משקילייסון וצאצאיו - 4 דורות של רופאים ממשפחת משכיל לאיתן

ניסן (ניקולאי) משכיל לאיתן (1868 - ? ) היה פרופסור לרפואה ברוסיה. הוא היה בנו של הסוחר קלונימוס קלמן משכיל לאיתן שהיה בנו של הרב אברהם משכיל לאיתן ממינסק.

קלונימוס קלמן משכיל לאיתן
מתוך ספר "באר אברהם" מאת ר' אברהם משכיל לאיתן ממינסק.
המחבר מודה לבנו קלונימוס על תמיכתו הכספית שאיפשרה את הדפסתו של הספר
אפשר ללחוץ על התמונה כדי לצפות בגירסה מוגדלת

ניסן נולד בעיר סמולביץ הסמוכה למינסק, ברוסיה הלבנה של ימינו. בבגרותו נסע ללמוד רפואה באוניברסיטת דורפאט שהיתה מחוץ לתחום המושב היהודי. העיר דורפאט נמצאת כיום במדינת אסטוניה. בעבר נקראה העיר בפי הרוסים - יוּרֵב. נקראת בפי האסטונים טארטו. בשנים ההן היתה אסטוניה חלק מהאימפריה הרוסית ואוניברסיטת דורפאט היתה אוניברסיטה רוסית. אף על פי כן, באותן שנים שפת ההוראה באוניברסיטה זו היתה גרמנית, כמו גם רבים מהמורים והמרצים.


ניסן משכיל לאיתן מוסמך לרפואה מאוניברסיטת טרטו
תעודה ברוסית המודיעה כי ניסן משקילייסון מוסמך מעתה לרפואה מטעם אוניברסיטת דורפאט.
התעודה ניתנה בשנת 1895

אנו נותנים בזה תרגום חופשי של נוסח התעודה:


על פי צו הוד מלכותו הקיסר ניקולאי השני, השליט הבלעדי של כל רוסיה, וכו' וכו', הפקולטה לרפואה של האוניברסיטה המלכותית של יורב [היא דורפאט, או טארטו] מודיעה בזאת כי ניסן קלמנוביץ' מאשקלייסון (הנקרא גם מאסקילייסון), יליד פלך מינסק, שהנהו משלם מס כחוק, כפי שניתן לראות מרישומי לשכת המס על אודותיו, נבחן על ידינו ונמצא בקי באופן משביע רצון בכל הידיעות הנחוצות, תיאורטיות ופרקטיות. על סמך זאת מודיעה הפקולטה לרפואה של האוניברסיטה המלכותית של יורב כי הוא ראוי לשאת את התואר רופא מוסמך, עם כל הזכויות וההטבות הנלוות לתואר זה.

יורב, 16 אוגוסט 1895

רקטור האוניברסיטה חתימה

דקאן הפקולטה לרפואה חתימה

לאחר השלמת לימודיו עבר ניסן משקילייסון להתגורר בערים גדולות ברחבי רוסיה, בהן צאריצין (כיום וולגוגראד), ניז'ני-נובגורוד ומוסקבה. בעיר ניז'ני-נובגורוד נולד לו בנו: לב משקילייסון (1898 - 1964). לב משקילייסון היה גם הוא פרופסור לרפואה ונחשב בזמנו מומחה גדול בתחום רפואת העור. בנו של לב היה אסף משקילייסון (1928 – 1996), אף הוא פרופסור לרפואת עור.


פרופסור לב בן ניסן משכיל לאיתן
פרופסור לב משקילייסון
פרופסור אסף משכיל לאיתן בתצלום בפתח הבניין
עומד מקדימה במרכז התמונה - פרופסור אסף משקילייסון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה