דפים

יום שישי, 6 בנובמבר 2015

המחנכת האמריקאית אנה ר. מאסקל – משכיל לאיתן

אנה (חנה) מאסקל נולדה בניו יורק בשנת 1907 וגדלה ב-סאות' וינדזור שבמדינת קונטיקט. אביה, שלמה מאיר בן אברהם משכיל לאיתן, היה נכדו של הרב משה ניסן משכיל לאיתן אשר שימש כרבה של העיר שומיאצ'י ברוסיה הלבנה והיה בנו הצעיר של הרב אברהם משכיל לאיתן ממינסק. שלמה מאיר נולד בערך בשנת 1875 ברוסיה. בבגרותו נשא לאשה את קריינה לבית פינקל (קורה פרנקלין) והם היגרו לארה"ב בשנת 1904. שלמה מאיר (סיימון) שינה את שם משפחתו ל-מאסקל. לשלמה היתה חווה והוא הפעיל בה משק חקלאי.


המצבה על קברו של שלמה מאיר משכיל לאיתן
מצבת שלמה מאיר בן אברהם משכיל לאיתן


המצבה על קברה של קריינה משכיל לאיתן פינקל
מצבת רעייתו קריינה בת יהודה לייב (קורה מאסקל לבית פרנקלין-פינקל)

ארבעה ילדים היו לו לשלמה: חנה (אנה), משה ניסן (מוזס ניית'ן), חיים (הרמן) ויצחק (איסאק).


ארבעת ילדי שלמה משכיל לאיתן בצד ימין על הארץ
תמונה משפחתית שצולמה ב-1911.
בשורה הקדמית מימין יושבים על הארץ ארבעת ילדיו של שלמה מאיר משכיל לאיתן (סיימון מ. מאסקל)

אנה היתה מורה ומחנכת בהכשרתה. היא לימדה בין היתר בבית הספר היהודי "עץ חיים" בברוקלין, ניו יורק. היה לה סגנון הוראה חדשני. היא חיברה לפחות 2 ספרי שירה ולפחות 2 ספרים בענייני הוראה וחינוך.


אחד מספריה של חנה משכיל לאיתן
אחד מספרי השירה שכתבה אנה מאסקל: Wild Stubble - בוסטון 1935

מאסקל השקיעה רבות בתלמידיה. באחת משנותיה כמחנכת ניסחו תלמידי כיתתה "כתב זכויות הילד" אשר הוצג באו"ם. בשנת 1970 פרשה מאסקל לגמלאות אבל המשיכה להיות פעילה בתחומי חברה, קהילה וחינוך. היא נהגה לקיים מפגשי איחוד עם חניכיה לשעבר ונהנתה מכך מאד. מאסקל היתה חברה בארגונים פרופסיונאליים כלליים כגון "המרכז לחקר הסרטן" של AMC ו"הדסה". בנוסף, היתה חברת כבוד של הטמפל היהודי "בית הלל". היא נפטרה בשנת 2003, בגיל 96. לא הותירה צאצאים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה